Психологічна служба в ЗМІ

Телефон довіри:

15-84

з 9:00 до 21:00

Запорізький обласний центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді

224-70-09

css@ukrpost.ua

www.ssm.zp.ukrtel.net


Цитата дня
Головна
Співробітники
Діяльність
Документи
Студентам
Методична скарбничка
Контакти
Запорізький національний університет
Відділ виховної роботи ЗНУ

Оголошення

Телефонуй: 14-06; 228-76-48

Приходь: корпус №6, кабінет 226

Пиши: loranetkal@gmail.com

Ефективні вправи для розвитку пам’яті

Психологічна служба ЗНУ / Всі новини сайта «Психологічна служба ЗНУ» / Ефективні вправи для розвитку пам’яті

Всі новини Студенту

Ефективні вправи для розвитку пам’яті

Ефективні вправи по розвитку Вашої пам’яті.

Дуже часто можна почути, як люди кажуть: «Йому пощастило, у нього феноменальна пам'ять». Це свідчить про те, що люди усвідомлюють важливе значення пам’яті як у повсякденному житті, так і в професійній діяльності. Для більшості професій пам'ять - дуже цінний інструмент. Ті у кого пам'ять вище за середній рівень мають перевагу. Пам’яттю володіють усі. І якщо хтось добровільно каже, що має погану пам'ять, це усього лише означає, що вони не вміють нею користуватись.

Ми усі запам’ятовуємо достатню кількість ідей, фактів, даних. Без цього життя було б неможливим. Чому ж ми запам’ятовуємо одних людей і не можемо втримати у пам’яті імена інших, легко запам’ятовуємо одні зустрічі і вимушені записувати інші, виконуємо одні завдання, а про інші геть забуваємо? Відповідь дуже проста: коли ми добре запам’ятали щось, це означає, що ми використали ефективні способи запам’ятовування, свідомо чи несвідомо. Якщо ми не змогли втримати щось у пам’яті, значить, процес запам’ятовування пройшов неправильно.

Трошки теорії

Пам'ять – це функція мозку, і, як будь-яка його функція, може бути розвинута та піддається тренуванню. Індивідуум від індивідууму відрізняються лише способом запам’ятовування, тобто процесом пам’яті. Мозок працює як будь-який інший орган нашого тіла, і для правильної роботи потребує певного уходу. Необхідно підтримувати його в активному стані, якщо ми не бажаємо, щоб він заіржавів.

Знаючи процес запам’ятовування, ви матимете змогу методично застосовувати його до інформації, яку хочете запам’ятати. Так само як гімнастика розвиває та зміцнює м’язи, так і спеціальні вправи зміцнять вашу пам'ять. Але, щоб розвинути м’язи, необхідно не просто щось робити, а застосовувати принципи, за яких ваші зусилля, при мінімальних затратах енергії, призведуть до максимального результату. З пам’яттю справа обстоїть так само. Просто захаращуючи вашу пам'ять та змушуючи її працювати як заманеться, добрих результатів ви не достигнете. Запам’ятайте наступні принципи:

  •  Усі люди мають пам'ять.
  •  Пам'ять – це функція мозку.
  •  Мозок працює як і інші органи, а це означає, його можна тренувати.
  •  Хороша техніка роботи пам’яті – хорошій пам’яті.
  •  Чим більше пам'ять працює, тим краще вона; чим більше даних у вас у пам’яті, тим легше запам’ятати інші.

Гігієна мозку

Як забезпечити найкращі умови роботи? Треба знати, що мозок насичується кров’ю, як і м’язи. За добу через нього проходить 2000-2200 літрів крові. Це близько 400 об’ємів нашої крові в організмі. Рух крові активізується під впливом емоцій або інтенсивної мозкової діяльності, та уповільнюється під час сну. Емоції та інтенсивна діяльність мозку підіймає його температуру на 0,1 градус, а сон знижує на 0,3 градуса. Кров повинна нести достатню кількість кисню, щоб забезпечити високу активність та працездатність мозку, а значить і гарну пам'ять. Щоб цього домогтися, потрібно, щонайменше, один раз на тиждень проводити на свіжому повітрі цілий день. Розумову діяльність необхідно переривати для невеличких «кисневих» пауз, тобто відчиняти вікно на 1-2 хвилини. Неможна розумово працювати у не провітрюваній чи прокуреній кімнаті.

Перше правило покращення вашої пам’яті: забезпечити регулярне достатнє насичення киснем вашої крові.

Друге правило достатньо спати. Це забезпечує нормальну роботу мозку. Після гарного сну мозок працює краще. Доросла людина повинна спати 7-8 годин на добу, підліток – 9.

Трете правило – не курити. Куріння погіршує пам'ять.

Остерігайтесь алкоголю. Якщо ви бажаєте зберегти гнучкість своєї пам’яті, необхідно уникати алкоголю. Беззаперечний той факт, що вживання алкоголю призводить до послаблення пам’яті. Потрібно мати на увазі, що навіть при найлегшому та випадковому прийомі алкоголю, запам’ятовування значно знижується. Чим більше вживається алкоголю, тим менше фіксація пам’яті. Таким чином, четверте правило: уникати алкоголю.

Вправа 1 Пропонуємо вам вправу зі списком з 20 слів: Каструля, Стілець, Барабан, Вітрильник, Мило, Банан, Килим, Літера, Автомобіль, Річка, Корок, Зброя, Чобіт, Шпилька, Пір’я, Картина, Ваза, Мотузка, Медаль. Прочитайте уважно цей список слів і вивчите його впродовж півтори хвилини. Спробуйте вимовити слова за порядком. У разі помилок порахуйте усі слова, які вдалося запам’ятати точно. Якщо ви запам’ятали від 18 до 20 слів – чудово; від 15 до 17 – це ще добре; від 10 до 14 – середнє; якщо менше 10 – це доказує що ви не вмієте користуватись вашою пам’яттю. Існує ще один незвичний спосіб запам’ятовування такого переліку слів за порядком – це спосіб образотворчих асоціацій. Зазначте ваш попередній результат для подальшого порівняння з наступними результатами.

Вправа 2 Тепер дуже проста вправа на синтез. Вона полягає в описі того, чим був зайнятий учорашній день по хвилинах, для того щоб мати повну картину вашого дня. Якщо у вас з’являться «провали» у пам’яті, займіться чим-небудь іншим, а через чверть або півгодини повторіть спробу згадати ще раз. Харчування для мозку Мозкова діяльність, зовсім як фізичні вправи, супроводжуються обміном та хімічними перетвореннями. Чисельні досліди показали, що нервові та мозкові клітини потребують кальцію. Недостача кальцію викликає нервові розлади, що призводять від простої нервовості до безсоння та судом. Слід поповнювати недостачу кальцію за рахунок харчування: сир, яйця, паростки зерна, мигдаль, горіхи принесуть рівновагу фосфору та кальцію. Інший важливий елемент для роботи пам’яті – магній. Нажаль, він міститься лише у дуже малій кількості в продуктах харчування. Він міститься у хлібі, зернах пшениці, шоколаді, зелених овочах та деяких мінеральних водах. Наступною важливою речовиною, є глютамінова кислота. Іноді її називають кислотою розуму. Вона міститься у печінці, молоці, пивних дріжджах. Нарешті вітаміни група В стимулюють та полегшують мозкову діяльність. Вони містяться у кефірі, пивних дріжджах, горіхах, мигдалі, пшеничних зернах. Під час інтенсивних розумових навантажень ми радили б вживати їжу, яка багата білком (м'ясо, яйця, печінку, рибу), гарно засвоювану (м'ясо гриль, овочі варені на пару), уникаючи жирної, мучної, солодкої. Слід їсти потрохи за раз, коли тільки необхідно, але часто (стакан кефіру або сиру об 11 годині та о 16-17 годинах). Дійсно, переповнений шлунок послаблює розумові здібності. Категорично не радимо студентам вживати деякі збуджуючі речовини, що дають тимчасове «просвітлення», а потім зниження сил. Довіртеся своїй пам’яті. Богато людей замало довіряють і мало нею користуються, тоді вона менше працює і залишається незадіяною. Хоча, чим більше користуватися пам’яттю, тим краще вона буде працювати. Чим більше ви будете тренувати пам'ять, використовуючи спеціальну техніку, тим більше ви змусите працювати механізми, які допоможуть вам фіксувати та відтворювати необхідну інформацію, і з більшою легкістю ці механізми запрацюють. Не намагайтеся негайно дати велику загрузку вашій пам’яті, але з кожною вправою вимагайте від неї більшого результату порівняно з попереднім. Наступна вправа має на меті допомогти повірити у вашу пам'ять.

Вправа 3. Довіртеся своїй пам’яті, щоб завтра зробити якусь справу. Наприклад, узяти з полиці книгу та покласти її на письмовий стіл. Уявіть собі, як завтра ви зайдете додому. У той час, як ви відкриватимете двері, требу щоб ви згадали про те, що необхідно перекласти книгу. Не записуйте ніде цю справу. Просто уявіть собі своє повернення додому завтра в вечорі та доручіть своїй пам’яті думати про книгу. Потім подивіться на цю книгу, щоб точно знати, про яку саме книгу йде мова. Подумайте про те, що ви не повинні забути про цю дію, згадайте про це сьогодні в вечорі ще 2-3 раз та довіртеся вашій пам’яті.

Вправа 4. Вивчіть на пам'ять чотири строки з будь якого вірша. Бажано, щоб у вірші містилася думка, яка допомогла б вам зміцнити прагнення до розвитку своєї пам’яті.

Батюшков:

О память сердца,

ты сильней Рассудка

памяти печальной,

И часто прелестью своей

Меня в стране пленяешь дальней.

А.С. Пушкин:

Волшебной силой песнопенья

В туманной памяти моей

Так оживляются виденья

То светлых, то печальных дней.

Вміння зосереджуватись дуже важливе для гарної пам’яті. Зосередження – це здатність утримувати увагу на певному об’єкті, не дозволяючи іншим думкам витіснити його. Існує дві фази зосередження. Перша, це негайне зосередження, до якого ми звертаємось з метою кращого розгляду документів, обличчя, події, вистави, картини та зосередження тривале, яке потрібне для навчання, вивчання, запам’ятовування, редагування, підрахунку, обмірковування, роздумів. Негайне зосередження повинно досягатися добровільно, миттєво та за будь-яких обставин. Воно потребує також здатності швидко переключатися на інший об’єкт. Наприклад, якщо вас знайомлять з 4 або 5 людьми по черзі, ви зосереджуєтеся на їхніх прізвищах та обличчях впродовж дуже малого проміжку часу, вам необхідно уважно стежити за тим, що вони вам скажуть і т.і.. Зосередження для навчання або роздумів напрацьовується по іншому. Ми до нього повернемося трохи згодом.

Вправа 5 (на зосередження) 

А) Візьміть предмет (годинник, ключ, тощо); роздивіться його уважно впродовж 30 секунд, потім заплющте очі та спробуйте якомога точніше його описати. Якщо деякі деталі не постають в уяві чітко, подивіться на предмет знову, потім заплющте очі і т.д. – до повного точного опису предмету.

Б) Вправа має назву «мозкові ящики». Оберіть 3 предмета для роздумів: наприклад, ваш план, науковий чи літературний сюжет та особистий спогад (канікули, мандрівка, тощо). Присвятіть 3 хвилини на роздуми про кожен з трьох сюжетів. Під час перших 3 хвилин міркуйте тільки про предмет № 1; потім переходьте до наступного. Під час кожного етапу необхідно уникати розсіювання думок і особливо згадок про інші сюжети.

Вправа 6 (на зосередження) Уявіть обличчя людини, якого ви бачите часто; певно ви відзначите, що ви про нього маєте тільки загальне уявлення, а деталі відсутні. Доповніть ваші спостереження, коли побачите людину знов, та починайте вправу спочатку, до поки ви не побачите обличчя зовсім чітко.

Вправа 7 (на зосередження) Ця вправа надасть вам чудовий досвід, який допоможе розвинути здатність до уваги та зосередження на звуках. ввімкніть радіо, потім поступово зменшить гучність; встановіть найнижчий поріг гучності, коли ще можливо зрозуміти, що кажуть. Слабка інтенсивність звуку змусить вас зосередитись. не продовжуйте цю вправу довше 3 хвилин.

Вправа 8 (на зосередження) Оберіть вірш (поему). Прочитайте його повільно та уважно, зупиняючи себе на кожному важливому слові для точного відображення у свідомості змісту. Не давайте вашій увазі перемикатися на проблеми, що не стосуються поеми. Повторіть вправу «мозкові ящики» та вправу з радіо.

Вправа 9 Згадайте, чим ви займались тиждень тому. Якщо ви виконуєте цю вправу в середу, пригадайте максимально точно, що ви робили впродовж дня в минулу середу.

Вправа 10 Пригадайте 5 правил гігієни мозку, згадуваних на початку статті. Запишіть їх якомога точніше.

Вправа 11 Пригадайте 4 вірша, які вивчили під час тренування вашої пам’яті. Відтворіть їх по пам’яті. Якщо дещо забули, перечитайте вірші ще раз і потім повторіть по пам’яті.

Вправа 12 Повторіть вправу «мозкові ящики», але цього разу поміняйте ваші 3 сюжети зосередження.

Природній хід запам’ятовування

Три головних умов по фіксації ідей, фактів або даних.

1. Враження

2. Асоціація

3. Повторення

Саме у цьому порядку їх необхідно вводити в дію. Якщо ви не використовуєте один з цих факторів, це не заважатиме вам щось запам’ятати. Але коли ви маєте намір запам’ятати щось навмисно, необхідно використовувати весь процес фіксації у пам’яті: враження, асоціацію, повторення. Ось так необхідно діяти, щоб чітко закріпити інформацію: Першою умовою для фіксації враження є бажання, Щоб мати бажання, потрібен реальний інтерес до людини або події, яке необхідно запам’ятати. Якщо у вас немає переважного наміру пам’ятати що-небудь, ви ризикуєте не надати цьому достатньо уваги. Ось правило самого Фрейда: «Намір – головний фактор, щоб усе пам’ятати або забути». Іншими словами: « Щоб запам’ятати що-небудь, необхідно свідомо бажати це зробити». Щоб мати гарну пам'ять, необхідно свідомо закріплювати свою увагу та навчатися не бути неуважним. Це те, що називають зосередженістю. Для цього ми вже наводили вправи на зосередження. ці вправи, самі по собі не удосконалюють пам'ять, але створюють гарні умови для її роботи. Не забувайте правила: Щоб гарно закріплювати враження, необхідно вміти зосереджуватись. Якщо ви робите зарубку на листі металу, вона буде настільки глибокою, наскільки сильно ви вдарите. Те саме відбувається з вашою пам’яттю. Відбиток буде тим краще закріплений, чим сильніше враження. Якщо ви бачили, як розбивається о землю охоплений полум’ям літак, ви не забудете це ніколи. Уявімо, наприклад, що одна дуже важлива для вас людина попросила вас їй зателефонувати у суботу по обіді. Як допомогти вашій пам’яті згадати про дзвінок у потрібний час? Щоб зменшити ризик забути про дзвінок, необхідно пов’язати цю подію з сильним враженням. Уявіть собі, що на момент вашого дзвінка цій людині вона робить вам великий подарунок. І навпаки, уявіть як ця людина спускає вас зі сходів після того як ви забули їй зателефонувати. Уявлення займає усього декілька секунд, а ви отримуєте просту та сильну асоціацію, яка покращить запам’ятовування без особливих зусиль з вашого боку.

Вправа 13 Заплануйте зробити що-небудь, наприклад, заплануйте зателефонувати одному з друзів завтра з ранку, або зайти після роботи до аптеки. Спробуйте застосувати змальований спосіб «сильних образів». Наприклад: уявіть себе викривленого від болю через те що ви забули зайти до аптеки.

Вправа 14 Оберіть складну книгу автора, відомого своїм сухим або абстрактним стилем. Почніть читати десять речень. Потім перечитайте кожну фразу, не переходячи до наступної, до поки не вловити сенс того, що читаєте. Візьміть словник, якщо потрібно. Читайте в черговий раз десять наступних фраз, перечитуючи те, що ви бачили у попередні дні. В кінці першого тижня запишіть усе що запам’ятали. Це одна з найкращих вправ для розвитку розумових здібностей. Коли ви завершите вправу, необхідно буде його повторювати 2-3 рази на тиждень.

Успіхів Вам!

Література 1. Н. Козлов «126 Эффективных упражнений по развитию Вашей памяти»

19.06.2015 14:29:00

Copyright © 2012 Запорізький національний університет